BAFANG BBSHD 1000W/48V STŘEDOVÝ MOTOR PO NAJETÝCH 1500KM

Tak už uběhl více,než rok od chvíle,kdy jsem se rozhodl vyzkoušet středový přestavbový kit BAFANG BBSHD 1000W/48V,nyní přináším své poznatky a zkušenosti.Na rozdíl od slabší verze BBS 02 750w,který mě nijak moc nezaujal hlavně kroutícím momentem,jsem byl se silnější verzí mile překvapen.Znát je hlavně velký nárůst kroutícího momentu,což se projeví na akceleraci,kdy Vás síla citelně vystřelí kupředu.Také zvláště v prudkých kopcích je síla pohonu znát a mohu případné zájemce ubezpečit,že uveze i těžkého jezdce,což je můj případ.Hned zpočátku jsem udělal několik tuningových úprav,některé byly kvůli funkčnosti,některé designové

1)začal jsem výměnou těžkého ocelového převodníku se 46 zuby,to se mi zdálo pro účely terénního použití příliš a tak jse použil Alu unašeč s převodníkem 42 zubů od firmy Luna cycle.Zuby jsou profilu Narrow wide,takže výrazně omezují pravděpodobnost padání řetězu,nicméně jsem u sjezdového kola stejně použil napínák a vodítko od Shamana.Potěšilo mě,že ani po cca 1500 najetých km nedošlo k opotřebení Alu převodníku.V kombinaci s desetikolečkem Sunn Race 11-42 zubů(nyní již 11-46 zubů),je opravdu dost široký rozsah převodů,jak do rychlosti,tak do síly v terénu,kdy se při převodu 1:1 kolo docela slušně vzpíná na zadní,nebo hrabe.

2)dále jsem vyměnil původní alu kliky,které byly sice také hliníkové,ale vzhledově a pevnostně jsem jim nepříliš důvěřoval.Nechal jsem na zakázku vyrobit u firmy Gebhardt,CNC frézované,extra pevné a vzhledově neobvyklé,které splnily mé požadavky a bez výhrad fungují.

3)dále jsem nahradil původní displej Bafang,tuningovým od firmy Luna DPC-14,což  je barevný velkoplošný displej s více zobrazovanými veličinami.Samozřejmě to nezlepší jízdní vlastnosti,ale určitě potěší oko každého ladiče detailů.

Základní parametry testované verze: motor 1000W/48V ,používáno s baterií LiPo 48V /20Ah,použité převody 1x10speed 42×11-42 zubů, počet stupňů asistence 9,maximální rychlost 50km/h,dojezd bez asistence cca 80km

Zpočátku jsem se obával nutnosti častých výměn řetězu,ale při použití řetězů Taya Deca,jsem byl příjemně překvapen,že ani po současných najetých km,není zatím výměna nutná.Motor funguje bez závad,nemohu mu nic podstatného po ročním používání vytknout,jezdil jsem i v zimě i v letních vedrech (v létě je potíž se zahříváním motoru a řídící jednotky,ale to u všech,i nábojových motorů),také jsem několikrát motor vyzkoušel za deště i lijáku a potěšilo mě,že fungoval bezchybně.Čas od času je třeba zkontrolovat dotažení motoru v rámu kola,ale jinou údržbu motor zatím nevyžadoval.Zásadním rozdílem proti zadnímu nábojovému motoru je nutnost využití celé škály převodů,tudíž časté řazení,jako u bezmotorového bajku.Výrazně tím ulevíte motoru,který má možnost běžet v nižších otáčkách a také výrazně prodloužíte dojezd na jedno nabití akumulátoru.S pomocí pedálové asistence PAS,která lze uživatelsky nastavit na 3,5,nebo 9 stupňů se dá pohon využívat od pomalé,až po velmi svižnou jízdu,přičemž na nastavený stupeň 0 je možno využít pouze svojí sílu šlapání a motor nijak nepomáhá,ale na displeji se zobrazují údaje o rychlosti,najetých km,času jízdy a mnohé další.Velmi doporučuji zakoupit a připojit takzvaný senzor řazení,který snímá pohyb řadícího lanka a pří přeřazení vypne na dobu přeřazení tah pohonu.Časová prodleva je minimální a úplně zmizí nepříjemné silové rázy při řazení,také se samozřejmě méně opotřebují převody a řetěz.Tento senzor se prodává,jako zvláštní příslušenství cca za 1500kč.Jako velkou výhodu bych vyzdvihl výrazně nižší hmotnost a lepší rozložení hmotnosti v těžišti kola oproti zadnímu nábojovému pohonu,dále snazší oprava defektu zadního kola(je stejně jednoduchá,jako u klasického kola bez pohonu),možnost využití větší škály převodů u zadního měniče                  Určitou nevýhodou proti zadnímu nábojovému motoru je pak přenos síly přez převodové a pohonné ústroji,což obnáší rychlejší opotřebení převodníku,řetězu,kazety a také volnoběžky zadního náboje,jednoznačně bych doporučoval tyto komponenty použít ve výrazně nadstandatní kvalitě.Závěrem přikládám v galerii níže několik fotografií.